top of page

"אנשים ישכחו את כל מה שאמרת להם, אך הם לעולם לא ישכחו את הרגעים בהם גרמת להם להרגיש"

מאיה אנג'לו

האם אפשר להעביר מפגש מוצלח עם הסטודנטים ללא מצגת? בהחלט כן!
אבל במרבית המצבים למצגת אפקטיבית יתרונות רבים שמסייעים לעורר השראה ולחזק את היכולת להעברת מסרים בתהליך הלמידה.
המצגת אינה רק אמצעי להעברת מידע, אלא כלי משלים להרצאה, שמסייע להתבוננות במורכבות המידע, שתורם לעידוד חשיבה ביקורתית וליצירת חיבור עם הסטודנטים בשיעור.


אז איך מכינים אחת כזו?

בניגוד למה שהרבה חושבים, מצגת טובה אינה תלויה במיומנות שלנו בתוכנת   PowerPoint (או בכל תוכנה אחרת) אלא ביכולת להעביר מסר ברור וממוקד בצורה מעניינת.

מצגת אפקטיבית היא מצגת שכל שקף בה עשוי בקפדנות, כל תמונה מתאימה בול וכל מילה בסלע.

על כן, נדרשת עבודה בתכנון מוקדם הכולל זיקוק המסרים ההכרחיים, דירוג סדר חשיבותם ולבסוף שימוש בתבונה באמצעים ויזואליים וכללי עיצוב.


קריאה נעימה! 

צוות היחידה לחדשנות בהוראה

טיפים לכתיבת מצגת אפקטיבית

מצגת טובה, בדומה לשיעור טוב, מתחילה בתכנון ומחשבה מקדימה.

לפני שנתחיל, נוודא שמערך השיעור מוכן ועוגני ההוראה כלולים בו. רק לאחר מכן נחליט אילו עוגנים ישולבו במצגת.

# נבחר את המסרים המרכזיים של השיעור
 

כצעד ראשון, נתחיל בהגדרת המטרה לשיעור, היא זו שתנחה אותנו לאורך פיתוח המצגת.

נשאל את עצמנו: מה נרצה להשיג? / מהו הנושא המרכזי שיועבר בשיעור? אותו נרצה להדגיש במצגת.

# נגדיר את פרקי המצגת
 

נשתדל שכל פרק יתמקד בתת-נושא או ברעיון מרכזי אחד בלבד.

נשתמש בכותרות ברורות ותמציתיות ובכותרות משנה כדי לסייע להתמצאות הסטודנטים.

# נצור מבנה לוגי למצגת הכולל התחלה, אמצע וסוף
 

ההתחלה היא הרושם הראשוני של השיעור, אותו קשה לשנות.
על כן, נקדיש מחשבה לדרך בה נרצה לפתוח את השיעור. להלן מספר רעיונות: טיזר מסקרן, נתון סטטיסטי מפתיע, ציטוט רב עוצמה, חידה, שאלה למחשבה, סיפור, דוגמא מניסיון אישי.

 

לאחר הפתיח, נוודא להציג בשקף את הרעיונות המרכזיים או את הפרקים מהם מורכב השיעור.
פעולה זו תקל על הסטודנטים להתמצא בשיעור וגם תיצור צפייה להמשך.
בנוסף, רצוי שנציג את תפוקות הלמידה (עם מה הסטודנטים צפויים לצאת מהשיעור?).
דרך מעניינת יותר מאשר תפוקות למידה "יבשות" תהיה להציג סדרה של שאלות מרכזיות עליהן נענה ביחד.

גם הסיום חשוב!
שהרי זהו שלב חשוב במאפשר סגירה מסודרת של התוכן הנלמד והמסרים המרכזיים.
לכן מומלץ להוסיף שקפי סיכום הכוללים את עיקרי הדברים, שאלות לדיון או קריאה לפעולה.
כמו כן, ניתן בשלב זה להשיב ביחד על אותן השאלות שהוצגו בפתיחת השיעור.

# נתזמן שקפים במצגת

לא כל דבר שקורה בשיעור מופיע במצגת. על כן, תמיד קיים סיכוי שיהיה לכם פחות זמן מהמתוכנן.
לכן, נשתדל להתאים את המצגת למשך השיעור, לעגן במצגת שקפים לפעילויות מתוכננות, שאלות ודיונים ולמקם את המסרים המרכזיים בחלקים המוקדמים יותר, ככל הניתן.

 

המדריך לכתיבת מצגת אפקטיבית

bottom of page